INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS IPOH
TUGASAN
PROJEK
TAJUK
PROGRAM:PISMP AMBILAN JANUARI 2009
|
|
NAMA GURU
PELATIH:
|
||
|
|
|
||
TAJUK
KURSUS:Genre Kesusasteraan Melayu dalam Bahasa Melayu
|
|
SEMESTER:
|
||
|
|
|
||
TARIKH
MULA:
|
13 Ogos
2012
|
TARIKH
HANTAR:
|
18
September 2012
|
|
Hasil Pembelajaran
Kursus :
1.
|
Menjelaskan kandungan
ilmu yang berkaitan dengan teks kesusasteraan Melayu sekolah rendah
|
2.
|
Menterjemah kandungan
kurikulum bahasa Melayu sastera
sekolah rendah.
|
3.
|
Mengaplikasi
pendekatan pemahaman teks sastera sekolah rendah.
|
4.
|
Melaksanakan teknik
dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran sastera sekolah rendah, sastera
bandingan, sastera kanak-kanak dan remaja.
|
5.
|
Membuat apresiasi
teks sastera sekolah rendah
|
Kerja kursus ini bagi
menilai hasil pembelajaran 1, 2, 3, dan 5.
Objektif Projek:
Pelajar
dapat melaksanakan tugas-tugas berikut:
1.
|
Menjelas dan
menghuraikan sastera dalam pengisian kurikulum bahasa Melayu sekolah rendah.
|
2.
|
Menganalisis secara kritis pendekatan
pemahaman teks sastera sekolah rendah
|
3.
|
Mengaplikasi pelbagai
teknik dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran sastera dalam bahasa Melayu.
|
4.
|
Membincang dan
menghuraikan apresiasi teks sastera sekolah rendah.
|
5.
|
Menyediakan
pengurusan grafik dalam bentuk peta minda mengenai teknik dan aktiviti dalam
pengajaran.
|
6
|
Menghasilkan sebuah
esei ilmiah berdasarkan tajuk yang diberi.
|
Tugasan Projek
(100%)
1. Secara umum ada empat kaedah yang dibincangkan
dalam sukatan subjek iaitu Kaedah Fokus,
Kaedah Global, Kaedah Struktural dan Kaedah Mengalami dan Menghayati.
Berdasarkan rujukan-rujukan tertentu bincangkan secara ringkas setiap kaedah
tersebut.
2. Berdasarkan sebuah cerpen Sasterawan Negara
analisis genre cerpen tersebut berdasarkan Kaedah Struktural. Setiap elemen
yang mendukung pendekatan struktural perlu diaplikasikan semasa membuat
analisis berkaitan cerpen tersebut.
Panduan Pelaksanaan
Projek
1. Tugasan ini adalah tugasan
individu.
2. Anda boleh bergerak secara
kolaboratif untuk mengumpul data atau maklumat.
3. Format penulisan tugasan adalah seperti berikut :
3.1. Muka depan hendaklah mengikut
templet terkini
3.2. Fon Arial
3.3. Saiz huruf - 12
3.4. Langkau 1.5 baris
3.5. Rujukan mengikut format APA (American
Psychological Association)
3.6 Lampiran adalah wajib
3.7. Jawab dalam Bahasa Melayu/Bahasa
Inggeris sahaja
4. Panjang tugasan antara 2,500
hingga 3,000 perkataan.
5. Rujukan tidak termasuk dalam
jumlah pengiraan perkataan.
6. Amalan plagiat tidak dibenarkan.
7. Tugasan ini perlu disiapkan dalam
tempoh empat hingga lima minggu.
8. Tugasan ini membawa markah 100%
dan wajaran 50%.
Tugasan Yang Baik
Harus Menunjukkan Kriteria Kriteria Berikut :
(mengikut
kehendak soalan tugasan)
1. Liputan isi kandungan yang menyeluruh, konsisten
dan terperinci.
2.
Tugasan anda haruslah meliputi perkara berikut :
a. Pengenalan yang menarik dan dapat mengupas secara
tepat setiap kaedah dan rujukan yang sahih.
b. Perkembangan analisis yang menampakan kematangan
kupasan.
c. Implikasi menjelaskan penggunaan kaedah struktural
yang tepat.
c. Rumusan/cadangan dan menjawab persoalan tugasan
3. Bukti-bukti dan bahan-bahan yang dapat menyokong
hujah-hujah anda hendaklah dikemukakan:
4. Keseluruhan isi dan pengolahan perlu menunjukkan keaslian dengan sokongan ilmiah.
5. Format dan organisasi laporan perlu jelas dan koheren.
6.
Penulisan esei/ laporan/refleksi harus menunjukkan kefasihan bahasa, laras
bahasa yang sesuai dan tiada kesalahan ejaan dan kematangan hujah.
7.
Rujukan perlulah dari pelbagai sumber yang tepat dan memenuhi kehendak tugasan
(sekurang-kurangnya sumber dari 5 buah buku, 3 internet, 3 jurnal, 2 bahan
bercetak yang lain).
Disediakan oleh: Disahkan
oleh:
(SHAMSUDIN BIN ABU
BAKAR) (DR.SHAHARUDDIN
BIN SHAARI)
Penyelaras Kursus BMM
3116 Ketua
Jabatan Pengajian Melayu
Jabatan Pengajian
Melayu IPG Kampus Ipoh
IPG Kampus Ipoh
terima kasih atas info encik
ReplyDelete