Sastera dalam KBSR
Dalam objektif sukatan pelajaran:
i. membaca pelbagai bahan sastera dan bahan berunsur
pengetahuan menggunakan teknik membaca yang sesuai dan berkesan untuk
memperoleh ilmu dan memproses maklumat secara kritis;
ii. membaca pelbagai bahan sastera dan bahan berunsur
pengetahuan menggunakan teknik membaca yang sesuai dan berkesan untuk
memperoleh ilmu dan memproses maklumat secara kritis;
iii. mengenali dan menghasilkan pelbagai jenis penulisan
kreatif dan berunsur pengetahuan menggunakan kemahiran menulis serta proses
penulisan yang sesuai dan betul;
iv. menghargai dan menghayati keindahan bahasa melalui karya
sastera dan karya berunsur ilmu; dan
v. menghayati dan mengamalkan nilai murni, sikap positif,
semangat patriotisme , dan perasaan
cinta akan negara.
Hasil Pembelajaran Kemahiran Lisan
2. Bercerita dan melaporkan sesuatu perkara yang didengar, ditonton, dibaca , atau dialami
2.1 Bercerita menggunakan kata, frasa, ayat serta sebutan dan intonasi yang baik dan jelas.
2.2 Melaporkan sesuatu perkara dengan bahasa yang sesuai dan
tepat
2.3 Membuat ramalan berdasarkan sesuatu cerita atau maklumat
yang diberi dalam bahan ilmu
Hasil Pembelajaran Kemahiran Membaca
Membaca, menaakul , dan menghayati kandungan teks yang dibaca
7.1 Membaca dan menerangkan maksud kandungan teks yang
tersurat dan tersirat.
7.2 Membaca dan mengenal pasti perkataan, pelbagai jenis
ayat, dan gaya bahasa daripada bahan sastera dan bukan sastera yang dapat
membawa kesan tertentu kepada pembaca.
7.3 Membaca dan menghayati pelbagai bahan sastera dan bukan
sastera yang berkualiti untuk meningkatkan dan memperkukuh minat membaca.
7.4 Menyusun maklumat
daripada nota atau catatan hasil daripada bahan yang didengar atau dibaca
secara kohesif
Hasil Pembelajaran Kemahiran Menulis
10.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif
10.1 Menghasilkan pelbagai genre (prosa dan puisi) termasuk
e-mel yang mudah, menarik dan bermakna.
10.2 Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.
10.3 Membuat ringkasan daripada bahan yang didengar dan dibaca.
11.0 Membuat ulasan tentang bahan yang didengar,
ditonton, atau dibaca
11.1 Menyatakan pandangan tentang perkara yang menarik dalam
sesebuah karya.
11.2 Mengulas karya bukan sastera dari segi penggunaan
perkataan, idea, ayat, wacana, nilai dan pengajaran.
11.3 Mengulas karya sastera yang mudah secara umum dari segi
tema dan persoalan, watak dan perwatakan, nilai dan pengajaran, dan gaya
bahasa.
11.4 Memberikan komen dan pandangan tentang pendapat yang
disampaikan oleh pihak lain.
Sastera dalam KSSR
1.KURIKULUM baru sekolah rendah yang dikenali sebagai
Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) akan diperkenalkan pada 2011 dengan
subjek yang lebih sedikit tetapi menggunakan pendekatan yang lebih interaktif.
2. Kurikulum tersebut
bakal menggabungkan beberapa subjek menjadi satu selain turut akan
memperkenalkan satu subjek baru yang bertema semangat kenegaraan dan patriotik.
3. KSSR akan mula diperkenalkan dan diterapkan kepada murid
tahun satu kerana kesesuaian murid tersebut yang baru menduduki alam
persekolahan atau peringkat awal pendidikan mereka.
4. Penerapan dari peringkat awal akan membantu memudahkan
perjalanan serta pembelajaran murid-murid tersebut yang akan melangkah ke
tahun-tahun seterusnya sejajar dengan perubahan umur
Unsur dan Bahan sastera.
Perkataan sastera berasal daripada bahasa sanskrit iaitu
"castra". Susastera yang bermaksud katayang membawa maksud khusus
iaitu :Su indah, baik,, lebih berfaedahSastera huruf atau buku(ke) susastera
(an) kumpulan buku-buku yang indah bahasanya dan baik isinya
J.S Badudu
Sastera harus
ditinjau dari dua segi iaitu bahasa dan isi
Hashim Awang
Ciptaan senia yang
disampaikan melalui bahasa.
GENRE SASTERA
Genre Sastera
ialah kategori atau jenis karya sastera atau seni yang dicirikan dengan
sesuatugaya, bentuk atau kandungan tertentu.
KAMUS DEWAN
Hasil seni
(karya tulisan) dalam bentuk prosa atau puisi yang mempunyai ciri-ciri
keistimewaanyang tertentu
Hashim Awang mengelaskan unsur-unsur dalam kesusasteraan
kepada empat , iaitu :
a.Intelek.
Menimbulkan satu-satu
fikiran tertentu yang tinggi dan menarik dalam sesebuahKarya sastera
b.Emosi.
Membezakan di antara
karya sastera dengan karya bukan sastera.
c.Imaginasi.
Melihatkan ketajaman
daya penglihatan dan pengamatan pengarang terhadap satu-satu benda dan
peristiwa.
d.Teknik.-
Merangkumi cara
pengarang menyusun peristiwa di dalam cerita , memilih kata-kata, mengatur rangkap-rangkap
dalalm sajaknya, meletakkan adengan-adengan dalam lakonannya dan lain-lain
Salam Sejahtera Tuan...bolehkah saya minta nota ini dalam soft copy dari Tuan???
ReplyDeleteTERIMA KASIH CIKGU
ReplyDeleteAssalamualaikum, saya minta izin untuk minta nota ini. terima kasih
ReplyDeletehehehe..tq haji rani :)
ReplyDelete