Teknik Drama
Drama ialah satu pertunjukan yang berlaku penyatuan antara
lakonan dan pengucapan atau persembahan gerak laku, serta melakonkan atau
meniru watak-watak. Drama harus mengandungi persoalan, tindakan, perkembangan,
dan klimaks serta kesimpulan.
Antara teknik drama ialah mimos,arca, improvisasi, main peranan, simulasi, teater bercerita, pentomin, mestamu, dikon.
Antara teknik drama ialah mimos,arca, improvisasi, main peranan, simulasi, teater bercerita, pentomin, mestamu, dikon.
Mimos
Lakonan yang mengutamakan gerak laku seluruh anggota dan
ekspresi muka bagi
menyampaikan idea, cerita, perasaan dan emosi pelakon tanpa dialog.Penonton
membuat laporan tentang apa yang dilihatnya dengan menggunakan perkataan yang
tepat, ayat yang betul dan idea yang tersusun.
Simulasi
Kaedah simulasi ialah ‘satu aktiviti yang memerlukan pelajar
menggunakan pengetahuan dan kemahirannya dalam satu keadaan yang ditiru atau
diserupakan dengan keadaan sebenar.’ (Othman, 1993). Kaedah simulasi melibatkan
pelajar memainkan peranan seolah-olah berada dalam keadaan sebenar. Percubaan
untuk menyamakan keadaan sebenar dapat dilaksanakan supaya pelajar dapat
menguasai konsep yang diajar serta berupaya untuk memindahkannya ke situasi
sebenar. Simulasi boleh dilaksanakan dalam bentuk permainan,
permasalahan, berbentuk persaingan atau koperatif.
Improvisasi
Lakonan secara spontan dalam kumpulan kecil yang mengisahkan
kejadian , keadaan/situasi dalam kehidupan seharian. Tiada skrip lengkap yang
ditulis dan dihafal sebelum pementasan dijalankan. Pelakon hanya diminta
memahami jalan cerita sebuah pementasan dan menghayati watak yang diberikan
oleh sutradaranya. Ketika pementasan berlaku, pelakon akan melafazkan dialog
yang dibina sendiri secara spontan, bersesuaian dengan situasi yang dilakonkan.
Main peranan
Dalam aktiviti ini, kanak-kanak hendaklah berpura-pura
menjadi seseorang yang lain dan berlainan dengan dirinya. Kanak-kanak yang
diberi peranan akan memikirkan cara (dia) untuk beraksi dan memberikan respons
terhadap sesuatu situasi. Untuk menghayati watak yang diberikan, kanak-kanak
perlu dilatih untuk melakukan justifikasi terhadap watak dengan mengemukakan
beberapa soalan.
Teater bercerita
Teknik drama bercorak cerita
yang dilakonkan secara spontan hasil gabungan antara pencerita dengan pelakon. Guru
mengatur kedudukan murid dalam separuh bulatan. Pelakon boleh membina dialog
sendiri untuk menjadi cerita lebih menarik. Apabila pencerita menyebut nama
watak dalam cerita, pelakon yang berminat boleh keluar ke ruang lakon secara
spontan sambil melakonkan aksi yang disebut
oleh pencerita.
No comments:
Post a Comment