Rancangan
Pengajaran Harian RPH
(Pengajaran
Kemahiran Menulis Tahun 3 : Pendekatan Komunikatif )
Tarikh
: 11 September 2012
Tahun
: 3
Bil.
Murid :30
Masa : 8:00 – 9:00 pagi
Mata
pelajaran : Bahasa Malaysia
Tema
:Kemerdekaan
Tajuk :
Memperingati Sejarah Kemerdekaan
Standard Kandungan
|
Standard Pembelajaran
|
3.3 Membina
dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.
|
3.3.3
Membina dan menulis jawapan pemahaman berdasarkan soalan bertumpu dengan
betul.
|
Objektif : Pada akhir proses pengajaran
dan pembelajaran ini, murid dapat;
i.
membina perkataan, frasa, dan ayat dengan betul
(objektif drpd standard pembelajaran bukan SK)
ii.
menjawab empat daripada lima soalan pemahaman berdasarkan soalan bertumpu
dengan betul. (aras rendah)
Sistem Bahasa
·
Tatabahasa
: membina ayat tunggal dan majmuk
·
Kosa
kata : kemerdekaan,
patriotisme, semangat
Pengisian Kurikulum/Elemen
Merentas Kurikulum
·
Ilmu :
Sejarah,
·
Nilai
murni : kasih
sayang, menghargai, bekerjasama.
·
Pendidikan
Alam Sekitar : Bertanggungjawab
·
Teknologi
maklumat dan komunikasi: Belajar melalui TMK
·
Kreativiti:
Pergerakan kreatif – kawad, mencipta lirik.
Strategi
·
Kemahiran
berfikir :
Penyoalan, menghubung kait dengan
pengalaman,
·
Kecerdasan
pelbagai :verbal
linguistik, interpersonal dan kinestetik
·
Kemahiran
belajar cara belajar : Mengumpul
maklumat dan memproses maklumat berdasarkan teks.
·
Pembelajaran
kontekstual : Menghubung
kait peristiwa dengan amalan patriotik.
Bahan bantu mengajar
No
|
Jenis
|
Bil
|
1
|
Komputer
riba
|
1
|
2
|
LCD
|
1
|
3
|
Teks:
Pengalaman Menyambut Hari Kemerdekaan
|
30
|
4
|
Silang
Kata
|
1
|
5
|
Video
Kemerdekaan
|
1
|
6
|
lembaran
kerja pengayaan
|
6
|
7
|
lembaran
kerja pemulihan
|
6
|
Pengetahuan
Sedia ada : Murid pernah menyaksikan perarakan Hari Ulang Tahun Kemerdekaan di
televisyen.
Isi Pelajaran
|
Langkah dan aktiviti
|
Catatan
|
Soalan
1. Apakah
peristiwa yang anda saksikan sebentar tadi?
Jangkaan
jawapan
o Perarakan Hari Kemerdekaan
o Sambutan Hari Malaysia
Ciri
Fizikal
:
Deria
: Boleh dilihat dan didengar.
2.
Isi pelajaran
Perkaitan
video dengan tajuk dan isi pelajaran.
|
Set Induksi (5
minit)
o Murid menonton tayangan video
sambutan Hari Kemerdekaan yang Pertama
o
Murid
menyatakan pendapat tentang video yang ditonton
o Guru mengaitkan pendapat
murid dengan tajuk pelajaran pada hari ini
|
BBB
·
Video
KB
·
Menghubung
kait
BCB
·
Memproses
maklumat
Pembelajaran Kontekstual
·
Menghubungkaitkan
pengalaman dalam kehidupan
|
Teks: Pengalaman Menyambut
Hari Kemerdekaan (lampiran)
|
Langkah 1 (10
minit)
Aktiviti 1.
·
Murid membaca secara mekanis teks yang diedarkan
oleh guru secara individu dan berkumpulan.
·
Murid
menggariskan perkataan yang sukar difahami.
·
Murid
merujuk kamus dan berkongsi makna dengan kumpulan lain.
|
BBB
·
Teks
Kemerdekaan
·
LCD
·
Gambar
Sambutan Hari Kemerdekaan yang Pertama
KB
·
Menghubung
kait
Teknik
·
Pemerhatian
·
Tunjuk
cara
KP
·
Intetrpersonal
·
Verbal
linguistik
·
Kinestetik
Nilai
Murni
·
Menghargai
Pembelajaran
Kontekstual
|
Membina soalan
Bersoal jawab
|
·
Langkah 2 (15 minit)
·
Aktiviti 1
·
Tiga
kumpulan membina soalan pemahaman
Aktiviti II
·
Murid
bersoal jawab
·
Guru
mencatat soalan murid pada papan putih dan membetulkan struktur ayat.
|
BBB.
Gambar Sambutan Hari
Kemerdekaan
Pendekatan
Induktif
Teknik
Penyoalan
KP
Interpersonal
Verbal Linguistik
Nilai
murni
Menghargai
PAS
Bertanggungjawab
Penilaian
Objektif
Pemerhatian (lembaran kerja:
|
Soalan Bertumpu
1. Bilakah negara kita
mencapai kemerdekaan?
2. Di manakah sambutan
kemerdekaan diadakan pada tahun ini?
3.
Siapakah yang memimpin bacaan ikrar?
4. Pada pukul berapakan acara
sambutan kemerdekaan dimulakan?
5. Berapakah jumlah tembakan
meriam dilepaskan dalam sambutan tersebut?
|
Langkah
3 (25 minit)
Aktiviti
1
1.
Guru memaparkan soalan pemahaman.
2. Murid
menjawab secara individu dalam buku latihan.
Aktiviti II
Penilaian
·
Bertukar
buku latihan dengan rakan-rakan (penilaian rakan sebaya)
·
Guru
berbincang dengan murid untuk mendapat jawapan yang betul.
Pemulihan ( 5
minit)
Melengkapkan
ayat (lampiran)
Pengayaan
Melengkapkan
silang kata (lampiran)
|
BBB
·
Gambar
Sambutan Hari Kemerdekaan
·
Borang
penilaian rakan sebaya.
KP
·
Verbal
linguistik
·
Interpersonal
Penilaian Objektif
Penilaian
rakan sebaya;
Penilaian
guru
Lembaran
kerja aktiviti pemulihan.
Silang
Kata aktiviti pengayaan
|
Kognitif
Rumusan isi
pelajaran
Sosial
Pujian atas
usaha dan kejayaan
|
Penutup (5minit)
· Murid merumuskan isi
pelajaran pada hari ini.
· Guru memberi pujian.
|
BBB
· LCD
·
Skrin
·
Gambar
Sambutan Hari Kemerdekaan
KB
·
Merumus
Nilai
·
Menghargai
·
Patriotik
·
Kasih
sayang
PAS
Menghargai
KP:
·
Verbal
linguistik
· Intrapersonal
KB
·
|
No comments:
Post a Comment